Παρακολούθηση ταινίας

Στα πλαίσια της Ημέρας κατά της Σχολικής Βίας  οι μαθητές και καθηγητές του σχολείου μας παρακολουθήσαμε την Τετάρτη, 29 Μαρτίου 2023,  στην αίθουσα «Σταύρος Τορνές» την ταινία “Στην αυλή του σχολείου / Playground / Un monde (Βέλγιο, 2021) της σκηνοθέτριας Laura Wandel. Η ταινία πρωτοεμφανίστηκε στο Φεστιβάλ των Καννών το 2021 και κατόπιν παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Λίγα λόγια για την υπόθεση:   “Κάπου στο σημερινό Βέλγιο, η επτάχρονη Νορά πηγαίνει για πρώτη φορά σχολείο. Μαζί της είναι και ο λίγο μεγαλύτερος αδερφός της, ο Αμπέλ, ο οποίος επιστρέφει στα θρανία για τη νέα σχολική περίοδο. Η Νορά θέλει να είναι συνεχώς μαζί του στα διαλείμματα, μιας και δεν γνωρίζει κανέναν άλλον στο σχολείο. Αυτό, όμως, φέρνει σε δύσκολη θέση τον Αμπέλ. Κι όταν κάποια στιγμή την υπερασπίζεται από τους τραμπούκους του σχολείου, γίνεται ο ίδιος στόχος τους. Κι όχι μόνο μία φορά ή στιγμιαία: ο Αμπέλ γίνεται πλέον συστηματικά στόχος bullying. Η Νορά θέλει να τον βοηθήσει. Κάθε της προσπάθεια, όμως, φαίνεται να κάνει τα πράγματα χειρότερα για τον Αμπέλ, που της ζητάει να μην ανακατεύεται και να μην αναφέρει τίποτε ούτε στον πατέρα τους, που τους φροντίζει, ούτε σε οποιονδήποτε άλλο ενήλικα, όπως πχ κάποιον δάσκαλο. Αλλά και η ίδια η Νορά φαίνεται να προσπαθεί πολύ σκληρά για να βρει τη δική της θέση ανάμεσα στον κόσμο των παιδιών και στον κόσμο των ενηλίκων.” 

(Θόδωρος Γιαχουστίδης, 7/10/2022, moviesltd.gr)

Και λίγα λόγια για τους στόχους της ταινίας:  “(…) Το Playground δεν δανείζεται τη φόρμα του θρίλερ (…), αλλά διαθέτει την αίσθηση θρίλερ, δηλαδή εκείνη την (κλιμακούμενη) δυσφορία για τη δύσκολη κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο χαρακτήρας και την αγωνία για το κατά πόσο θα καταφέρει να την ξεπεράσει.

Το κοινωνικό ζήτημα που πραγματεύεται το Playground είναι ο σχολικός εκφοβισμός. (…)O θεατής ακολουθεί τη Νόρα, μια ανήλικη μαθήτρια, από την πρώτη της μέρα στο σχολείο, με τον φακό καθηλωμένο πάνω της. (…) Καθώς οι μέρες περνούν, τόσο ο μεγαλύτερος αδελφός της όσο και η ίδια πέφτουν θύματα bullying. Η σύνθετη φύση του ζητήματος παρουσιάζεται χωρίς καλλωπιστικό φίλτρο, διδακτισμούς και ευχολόγια. Η λύση δεν δίνεται μέσω της δραματουργίας. Ναι, η ταινία ξεκινά με κλάμα και κλείνει με μια αγκαλιά, δίνοντας ενδεχομένως την εντύπωση ενός απλουστευτικού επιμυθίου, ότι η ρίζα του κακού εντοπίζεται στην απουσία της συναισθηματικής φροντίδας. Αυτή, όμως, είναι απλώς το πρώτο βήμα, δεν διασφαλίζει την εξάλειψη του φαινομένου, ούτε καν για τους ίδιους τους χαρακτήρες.

Η λύση κάλλιστα θα μπορούσε να προκύψει μέσω της συζήτησης που θα ανοίξει η ταινία. Αν οι ενήλικες σαν εκείνους στο φιλμ έχουν ξεχάσει ή έχουν επιλέξει να ξεχάσουν τη σχολική εμπειρία, κι αυτό εμποδίζει την κατανόηση της σοβαρότητας του ζητήματος ή/και τη διαχείρισή του, αυτή η ανά στιγμές εφιαλτική προσομοίωση ίσως συμβάλλει στην ενσυναίσθηση εκ μέρους τους και σε μια πιο ουσιαστική στάση τους απέναντί του. Και τα παιδιά με τη σειρά τους, που έχουν, όπως όλοι μας, την ανάγκη του ανήκειν και εύκολα μπορούν να ακολουθήσουν το ρεύμα του εκφοβισμού μαθητών που στοχοποιούνται, αντιλαμβάνονται τις συνέπειες που έχει αυτή η συλλογική συμπεριφορά για το θύμα μέσω της γλαφυρής κατάδειξης.

 Το Playground είναι, σε πρώτο στάδιο, μια ταινία που πρέπει απαραιτήτως να παρουσιάζεται στα σχολεία και να την ακολουθούν πολύωρες συζητήσεις. Ακριβώς λόγω της βιωματικής της φύσης μπορεί να φέρει καλύτερα αποτελέσματα από διδακτικά βίντεο και κατηχήσεις – ανεξαρτήτως ηλικίας, σε κανέναν δεν αρέσει να του κουνάνε το δάχτυλο. Σε δεύτερο στάδιο είναι μια σύνθετη δημιουργία που ξεφεύγει από τα στενά όρια ενός φεστιβαλικού θεάματος, προβληματίζει, «ψυχαγωγεί» μέσω της αισθητικής της –προσοχή, δεν «διασκεδάζει»‒ και πετυχαίνει έναν από τους βασικούς στόχους του σινεμά: να αφουγκραστούμε τον κόσμο γύρω μας, να ανακαλέσουμε προσωπικές μας εμπειρίες, να ξορκίσουμε τραύματα που απωθούμε και γι’ αυτό δυσκολευόμαστε να αναγνωρίσουμε στους άλλους γύρω μας και κατ’ επέκταση να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι.

(Γιάννης Βασιλείου, 3/10/2022, lifo.gr)

(Εκ μέρους των καθηγητών του 7ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης, Φωτεινή Στανιμεροπούλου)

25η Μαρτίου 2023

Την Παρασκευή 24Μαρτίου πραγματοποιήθηκαν στο αμφιθέατρο του σχολείου μας  εορταστικές εκδηλώσεις για την επέτειο της 25ης Μαρτίου του 1821. Μετά την παρουσίαση του χρονικού των κυριότερων γεγονότων της εξέγερσης,  έγινε ιδιαίτερη αναφορά στο ρόλο των γυναικών στην επανάσταση του 1821. Επίσης, παρουσιάστηκαν από μαθήτριες του σχολείου μας παραδοσιακοί χοροί που αναφέρονται σε ιστορικά γεγονότα και πρόσωπα της Επανάστασης, όπως για παράδειγμα “Ο Χαλασμός της Νάουσας”, “Τα παιδιά της Σαμαρίνας” κ. ά  Τα παραπάνω επιμελήθηκε η φιλόλογος κ. Βελισσάρη Θεοδώρα με την υποστήριξη και του θεολόγου μας, κυρίου Γεωργίου Ζυγούρη.
Παράλληλα η γιορτή πλαισιώθηκε από τραγούδια της χορωδίας, υπό την επιμέλεια της μουσικού μας,  κυρίας Νίκης  Σερενίδου. Ιδιαίτερη χαρά μας έδωσε και η παρουσία του σολίστ της όπερας, βαρύτονου, κυρίου Χρόνη Νότα,  που ερμήνευσε με μοναδικό τρόπο,  είτε σόλο είτε με τη συνοδεία της χορωδίας,  αντιπροσωπευτικά τραγούδια της επετείου.  Η γιορτή μας έκλεισε όμορφα με ένα μικρό ” γλέντι” με παραδοσιακούς χορούς.    

Επίσκεψη στο Γεωλογικό Τμήμα του Α.Π.Θ.

Τη Δευτέρα, 13 Μαρτίου 2023, μαθήτριες και μαθητές της Β΄ Γυμνασίου του σχολείου μας επισκέφτηκαν το Γεωλογικό Τμήμα του Α. Π. Θ. στο πλαίσιο του μαθήματος της Γεωλογίας – Γεωγραφίας.

Οι μαθήτριες/μαθητές κατά την επίσκεψη ενημερώθηκαν από καθηγητές του τμήματος για την επίδραση του γεωλογικού χρόνου γενικά και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, για τα είδη και την προέλευση ορυκτών και πετρωμάτων που είδαν σε χώρους επίδειξης του τμήματος, για λείψανα ζώων και ανθρώπων που ανακαλύφτηκαν στην Ελλάδα και για τους τρόπους αποκατάστασης και συντήρησής τους.

ΓΕΩΛΟΓΙΚΟ-ΤΜΗΜΑ-Α

Επίσκεψη στο Αρχείο Χαρτογραφικής Κληρονομιάς

Την Τετάρτη, 8 Μαρτίου 2023, στο πλαίσιο του μαθήματος της Αρχαίας Ιστορίας μαθήτριες και μαθητές της Α΄ Γυμνασίου του σχολείου μας επισκέφτηκαν το Αρχείο Χαρτογραφικής Κληρονομιάς και παρακολούθησαν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Ο Κόσμος του Αλέξανδρου. Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να αναδείξει και να ερμηνεύσει τη γεωγραφική διάσταση της εκστρατείας που ξεκίνησε ο Αλέξανδρος το 335 π. Χ. και κάλυψε σχεδόν όλο τον γνωστό τότε κόσμο, από τη Μικρά Ασία, την Αίγυπτο, την Περσία και τη Βακτρία μέχρι τα όρια της Ινδίας. Με τη συνδρομή των σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών παρουσιάστηκε στις μαθήτριες και τους μαθητές ένα ελκυστικό πρόγραμμα οπτικοακουστικής προβολής, έγινε αναφορά στα πρόσωπα που έπαιξαν ρόλο στην προετοιμασία της εκστρατείας, στις γεωγραφικές ανακαλύψεις και αποστολές, καθώς και στις σωζόμενες ή μη καταγραφές των νέων γνώσεων.

Στις μαθήτριες και στους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου δόθηκαν απαντήσεις σε ερωτήσεις όπως: “Ποια ήταν τα όρια του γνωστού κόσμου για τους Έλληνες μέχρι τον 4ο αι. π. Χ. ;”, “Πόσο άλλαξε η εικόνα του γνωστού κόσμου μετά την Εκστρατεία ;”, “Ποιοι ήταν και τί ρόλο έπαιξαν οι βηματιστές; ” και “ Μέχρι πού έφτασαν οι γεωγραφικές αποστολές που είχε ετοιμάσει ο Αλέξανδρος;

Αρχείο Χαρτογραφικής Κληρονομιάς, Δημ. Πολιορκητή 37, Άνω Πόλη
Αρχείο-Χαρτογραφικής-Κληρονομιάς

7ο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο

Αντιπροσωπεία του 7ου  Γυμνασίου Θεσσαλονίκης αποτελούμενη από 27 μαθητές και 3 εκπαιδευτικούς σε σύμπραξη με αντίστοιχη ομάδα του 13ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης  συμμετείχε στις εργασίες του «7ου Ευρωπαϊκού Μαθητικού Συνέδριου στη Βερόνα από τις 1 έως τις 5 Μαρτίου 2023 με θέμα «Κοινές Ευρωπαϊκές Αρχές και Αξίες και η Συνεισφορά της Ελλάδας και του Πολιτισμού της στη Διαμόρφωσή τους»

Μαθητές και καθηγητές των δύο σχολείων συνεργάστηκαν για να οργανώσουν και να παρουσιάσουν ένα δρώμενο βασισμένο στον διάσημο πίνακα του Ραφαήλ «Η σχολή των Αθηνών».

Μέσα από μια δραματοποιημένη παρουσίαση/συνέντευξη με έντονα θεατρικά στοιχεία και με την αξιοποίηση ψηφιακών μέσων δόθηκε η ευκαιρία σε κάθε μαθητή/τρια να «υιοθετήσει» τον ρόλο ενός σημαντικού φιλοσόφου ή ενός «δημοσιογράφου» και να μεταφέρει στο ακροατήριο με ζωντανό, παραστατικό και επικαιροποιημένο τρόπο, υπό τη μορφή «συνέντευξης», στοιχεία του βίου, του έργου τους καθώς και των διαστάσεων της   πνευματικής  εμβέλειας της ελληνικής επιστήμης και φιλοσοφίας σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης σκέψης και δράσης με εστίαση στον ευρωπαϊκό χώρο. Δόθηκε έμφαση στο να αναδείξουμε την ουσία της αλληλεπίδρασης ελληνικού και ευρωπαϊκού κόσμου στον βαθμό που οι ρίζες του ευρωπαϊκού και ελληνικού πολιτισμού συμπλέκονται αξεχώριστα. Η πρωτοτυπία, η καλή προεργασία, ο λειτουργικός και συνεργατικός συντονισμός μαθητών/τριών και των δύο σχολείων και των εκπαιδευτικών  τους και η υπευθυνότητα που επέδειξαν σε όλες τις φάσεις του προγράμματος εκτιμήθηκε και αναγνωρίστηκε τόσο από τους συμμετέχοντες όσο και από τους οργανωτές των συνεδρίου.

Τα οφέλη για τους μαθητές από τη συμμετοχή στο συνέδριο ήταν πολλαπλά: Είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν και να εκφραστούν δημιουργικά, αποκομίζοντας παράλληλα μοναδικές πολιτισμικές εμπειρίες. Η αλληλεπίδραση με συνομήλικους τους από διαφορετικές πόλεις και χώρες βελτίωσε τις ικανότητες τους να επικοινωνούν και  να ανταλλάσσουν απόψεις. Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να σφυρηλατήσουν  την αυτοπεποίθησή τους παρουσιάζοντας μια ομαδική εργασία σε πολυάριθμο ακροατήριο. Αναγνώρισαν τη σημασία της συνεργασίας, της σωστής και υπεύθυνης προεργασίας που απαιτείται για κάθε σημαντικό πρότζεκτ, δοκίμασαν και διερεύνησαν τις γνωστικές και  επικοινωνιακές τους δεξιότητες. Αποκόμισαν πλούσιες εμπειρίες και βιώματα από στοιχεία κουλτούρας και κοινωνικοπολιτισμικών στοιχείων μιας άλλης χώρας συγκρίνοντας και  αξιολογώντας, άρα ενισχύοντας την κριτική τους σκέψη.

Συνολικά, εκτιμούμε ότι η συμμετοχή στο Πρόγραμμα αξιολογείται ως ιδιαίτερα παραγωγική και επιτυχής ως προς την επίτευξη των εκπαιδευτικών και παιδαγωγικών στόχων που είχαν τεθεί εξ αρχής και την κατοχύρωση μιας κεκτημένης πλέον  εμπειρίας-παρακαταθήκης για τη σχολική κοινότητα, δυνητικά  αξιοποιήσιμης για επόμενες δράσεις και προγράμματα.

Ευχαριστούμε ως Σύλλογος μαθητές/τριες, γονείς και κηδεμόνες, εκπαιδευτικούς, τη διεύθυνση του σχολείου και όλους και όλες, όσοι και όσες στήριξαν τη συλλογική αυτή προσπάθεια.

Η-ΣΧΟΛΗ-ΤΩΝ-ΑΘΗΝΩΝ-ΒΕΡΟΝΑ-2023-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-713-ΓΥΜΝΑΣΙΑ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΣΤΙΓΜΕΣ_ΒΕΡΟΝΑ_ΜΑΡΤΙΟΣ_2023