Επέτειος 25ης Μαρτίου 1821

Την Πέμπτη, 24 Μαρτίου 2022, γιορτάσαμε την Επέτειο της 25ης Μαρτίου 1821

Το Βιντεοκλιπ της επετείου των 200 χρόνων μετά την Επανάσταση του 1821

25η Μαρτίου

400 είναι οι ρίγες

στις φουστανέλες

των τσολιάδων μας.

Όσα και τα

χρόνια που ο λαός

μας υπέφερε, σκοτωνόταν,

πολέμησε.

Σε εμάς μπορεί να

ακούγεται ένα μακρινό

ταξίδι στον χρόνο αλλά

τότε αυτοί δεν ξέραν

αν την επόμενη μέρα θα

πέθαιναν.

Ήρωες γνωστοί και

άγνωστοι πολεμούσαν

μαζί. Ξεσηκώνονταν εναντίον

ενός σκληρού και ισχυρού

αντιπάλου. Ένας – ένας, δύο – δύο,

σιγά σιγά ξεκίνησαν μία

ακόμη απόπειρα επανάστασης

η οποία πέτυχε.

«Ο Θεός θα μας

βοηθήσει» λέγαν

και συνέχιζαν.

«Για τα παιδιά μας»

λέγαν και συνέχιζαν.

«Για τον λαό μας»

λέγαν και συνέχιζαν.

Ενός λαού όλο δύναμη.

Με την ψυχή τους

γεμάτη ελπίδα προχωρούσαν

ατρόμητοι, βλέποντας τον

θάνατο να περνάει από

μπροστά τους.

Γλυκιά μου πατρίδα,

Νοσταλγώ τις στιγμές της

δόξας σου και ελπίζω

και σε άλλες.

Γλυκιά μου πατρίδα,

ταλαιπωρημένη μου

γη, που δέχτηκες τα

χτυπήματα του αμείλικτου

διώκτη σου με υπομονή.

Γλυκιά μου πατρίδα,

που η ομορφιά σου

θάμπωσε τους πάντες

και σε εκδικούνται.

Γλυκιά μου πατρίδα,

που δέχτηκες το αίμα

των παιδιών σου

σαν φαρμάκι.

Γλυκιά μου πατρίδα,

σε τιμούμε με δόξα,

μα πάνω από όλα

σε τιμούμε με την

ψυχή μας

Γλυκιά μου πατρίδα.  

Ποίημα της Νικολέτας Ποιμενίδη, μαθήτριας του Α2

Κατάθεση Στεφάνου, από τον Σημαιοφόρο, τις/τους Παραστάτες του σχολείου μας και την καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής κ. Αντιγόνη Ζέρβα στο άγαλμα του Παύλου Μελά

Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Ναό του Αγίου Δημητρίου και στη Ροτόντα

Την Τετάρτη, 16 Μαρτίου 2022, μαθήτριες και μαθητές των τμημάτων Γ1 και Γ2 του σχολείου μας επισκέφτηκαν το Ναό του Αγίου Δημητρίου και τη Ροτόντα.

Ακολουθούν κείμενα των μαθητριών /η που περιγράφουν την επίσκεψη.

Την Τετάρτη 16 Μαρτίου επισκεφτήκαμε τον Ναό του Αγίου Δημητρίου καθώς και την Ροτόντα, με την συνοδεία των καθηγητών: Ζυγούρη Γεώργιου, Ανδρονίκης Σερενίδου και Τεκίρδαλη Απόστολου. Αρχικά κατευθυνθήκαμε προς τον Ναό του Αγίου Δημητρίου. Όταν εισήλθαμε στο εσωτερικό του, είχαμε την δυνατότητα να προσκυνήσουμε τις εικόνες και τα ιερά λείψανα του Αγίου Δημητρίου, του Αγίου Γρηγόριου Καλλίδη και της Αγίας Ανυσίας, ενώ θαυμάσαμε και τα υπέροχα ψηφιδωτά. Στη συνέχεια ο Πατήρ Νικόλαος, μας μίλησε για την μεγάλη ιστορία του Ναού παρουσιάζοντας μας στιγμιότυπα του από διάφορες εποχές, κάτι που μας προκάλεσε θαυμασμό. Επιπρόσθετα, μας ενημέρωσε ότι ο καθένας μας στο μέλλον, θα μπορούσε να τον επισκεφτεί στον Ναό, σε περίπτωση που το επιθυμήσει. Στο τέλος μας έκανε δώρο και μια μικρή εικόνα του Αγίου Δημητρίου. Έπειτα κατεβήκαμε στην κρύπτη που φυλακίστηκε ο Άγιος Δημήτριος, κάτι που μας προκάλεσε δέος, διότι μάθαμε στοιχεία που δεν γνωρίζαμε, όπως ο τόπος βασανισμού του Αγίου και η ακριβής τοποθεσία της φυλακής του. Καθώς βγαίναμε από τον Ναό όλοι μας είχαμε καταλάβει πόσο σημαντική ήταν αυτή η επίσκεψη.

Στην συνέχεια επισκεφτήκαμε την Ροτόντα (Ναός του Αγίου Γεωργίου) όπου είχαμε την χαρά να μας ξεναγήσει η συγγραφέας και ξεναγός Ευγενία Κούκουρα, η οποία μας μίλησε για το μνημείο με κάθε λεπτομέρεια. Κατά την διάρκεια της ξενάγησης θαυμάσαμε τα ψηφιδωτά, όσα είχαν απομείνει , τα τεράστια παράθυρα και τον μεγαλοπρεπή θόλο. Με την επιστροφή μας στο σχολείο, μετά από αυτήν την εμπειρία, θα έχουμε αναμνήσεις που θα διαρκέσουν για μια ζωή. Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους καθηγητές μας που μας έδωσαν την ευκαιρία να μάθουμε τόσα πολλά και ελπίζουμε να μπορέσουμε να επισκεφτούμε τους Ναούς αυτούς και στο κοντινό μέλλον.
Επιμέλεια : Αναγνωστοπούλου Δανάη & Γιαννάκης Γιώργος, Γ1)

Τα τμήματα Γ1 και Γ2 του 7ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης, πραγματοποιήσαμε (με τα πόδια) στις 16/03/2022  την εκπαιδευτική μας επίσκεψη, στους Ιερούς Ναούς του Αγίου Δημητρίου και Αγίου Γεωργίου (Ροτόντα) με συνοδούς καθηγητές, την κ. Σερενίδου, τον κ. Τεκίρδαλη και τον κ. Ζυγούρη.
Αρχικά επισκεφτήκαμε τον Ναό του Αγίου Δημητρίου, όπου μας μίλησε ο Πατήρ Νικόλαος  για τον βίο του Αγίου αλλά και για την ιστορία του Ναού. Επίσης είχαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε την κρύπτη και να δούμε τη φυλακή του Αγίου Δημητρίου σε αυτήν.
Στην συνέχεια κατευθυνθήκαμε προς την Ροτόντα. Εκεί μας μίλησε η ξεναγός κ. Ευγενία Κούκουρα,  για την ιστορία του κτιρίου και τα πανέμορφα ψηφιδωτά της. Ήταν σίγουρα μια αξέχαστη εμπειρία.
Επιμέλεια : Πούλιου Χρυσούλα & Σταυρίδου Αναστασία, Γ2

Επίσκεψη στο Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γ3 τμήματος του σχολείου μας στο πλαίσιο του μαθήματος της ιστορίας πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στο Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκη την Τετάρτη, 16 Μαρτίου 2022.

Τους δόθηκε έτσι η ευκαιρία να γνωρίσουν ένα σημαντικό κομμάτι της τοπικής ιστορίας της πόλης τους, να  συνδέσουν οικιστικά  «τοπία» και πολιτισμικά κατάλοιπα  της πόλης με την ιστορική  πληροφορία, να  αναγνωρίσουν την πολυπολιτισμικότητα του παρελθόντος της και να κατανοήσουν πόσο και πώς οι εθνοπολιτικές συγκυρίες μπορούν να επηρεάσουν τις ζωές και τις τύχες ανθρώπων και κοινοτήτων. Τέλος ήρθαν σε επαφή πολυτροπικά και παραστατικά με ένα πανανθρώπινο αλλά και τοπικό τραύμα μνήμης του πρόσφατου παρελθόντος που σχετίζεται με το Ολοκαύτωμα αλλά και προβληματίστηκαν με το πώς και γιατί η ιστορική καταγραφή ενίοτε θριαμβολογεί ή και σιωπά βασιζόμενη όχι πάντα σε αντικειμενικά κριτήρια της ιστορικής αλήθειας.

Παρακάτω παρατίθενται κάποιες ενδεικτικές αυθόρμητες καταγραφές των μαθητών/τριών, όπου αποτυπώνονται κάποιες πρώτες εντυπώσεις, σκέψεις και συναισθήματά τους μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής δράσης.

«Αυτό που μου έμεινε από το εβραϊκό μουσείου είναι το όνομα ενός μωρού σε μια πλάκα στην αίθουσα με τα ονόματα των δολοφονημένων από τους Γερμανούς. Το μωράκι γεννήθηκε το 1942 και δολοφονήθηκε το 1943.»

«Η διαδρομή των Εβραίων μέσα στα τρένα στριμωγμένοι σαν ζώα για 8 ημέρες, καθώς  τους πήγαιναν στο Άουσβιτς»

« Με εντυπωσίασε πόσα ονόματα είχε στον τοίχο με τα θύματα του Ολοκαυτώματος και πως τα ρούχα που φορούσαν στα στρατόπεδα ήταν φτιαγμένα από τον Boss»

«Μου έκαναν εντύπωση τα έθιμα των Εβραίων για τους νεκρούς, καθώς και τα σχετικά με το φαγητό και το γεύμα του Σαββάτου»

«Μου έκανε εντύπωση όλα αυτά τα ψέματα που τους έλεγαν μόνο και μόνο για να τους σκοτώσουν και με στεναχώρησαν όλες αυτές οι ιστορίες που μας αφηγήθηκαν»

«Ήταν πολύ ενδιαφέρον που έμαθα για το αστέρι του Δαβίδ και ότι έχουν διαφορετική χρονολόγηση από εμάς»

«Τα βάσανα που πέρασαν ήταν απάνθρωπα και χειρότερος ήταν ο τρόπος που τους φέρονταν, ώστε οι περισσότεροι πέθαιναν από λιμοκτονία ή κατέληγαν σε καταναγκαστικά έργα σε εργοστάσια»

«Έβαλαν πάρα πολλούς ανθρώπους στα βαγόνια μόνο με ένα ποτήρι νερό για 8 μέρες ταξίδι και επειδή πολλοί δεν άντεξαν πέθαιναν εκεί και οι άλλοι έπρεπε να συνεχίσουν να ταξιδεύουν με έναν νεκρό ανάμεσά τους»

«Το μουσείο ήταν πολύ καλοφτιαγμένο, με ωραία εκθέματα και πολύ καλή ξενάγηση»

«Ήταν τραγικά αυτά που έκαναν στους Εβραίους και είναι εντυπωσιακό ότι πολλοί άνθρωποι θεωρούσαν πως είχαν το δικαίωμα να τους καίνε και να  κάνουν πειράματα πάνω τους …»

«Το πόσο αδικήθηκαν οι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης με προβλημάτισε, ωστόσο είχα την ευκαιρία να θαυμάσω την κουλτούρα και τον τρόπο ζωής τους»

Επιμέλεια: Ιακωβίδης Κωνσταντίνος

Επίσκεψη στον Πολυχώρο Πολιτισμού Ισλαχανέ

Οι μαθήτριες και οι μαθητές της Α΄ Γυμνασίου, στις 16 Μαρτίου 2022 επισκέφτηκαν τον Πολυχώρο Πολιτισμού Ισλαχανέ.

Το κτηριακό συγκρότημα της Σχολής Τεχνών κι Επαγγελμάτων «Χαμιδιέ» κατασκευάστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα  και αποτελούσε τμήμα του οθωμανικού ορφανοτροφείου Ισλαχανέ.

Πρόκειται για το πρώτο συγκρότημα ορφανοτροφείου – τεχνικής σχολής της πόλης. Χτίστηκε κατά την τελευταία περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας στη Θεσσαλονίκη, ενδεικτικό παράδειγμα των μεταρρυθμίσεων που επιχείρησε η Οθωμανική Αυτοκρατορία κατά την περίοδο του Τανζιμάτ (1839-1876), αλλά και των ευρύτερων εκσυγχρονιστικών εκπαιδευτικών τάσεων της εποχής.

Το συγκρότημα ιδρύθηκε το 1875 και απαρτίζονταν από τέσσερις κτιριακές ενότητες, τρεις από τις οποίες είχαν οικοδομηθεί εντός των ανατολικών τειχών της πόλης και μία εκτός. Στη Σχολή λειτουργούσε ξυλουργείο, χυτήριο και σιδηρουργείο όπου φοιτούσαν

Από το 1920 και μετά το Δημόσιο εκμισθώνει το κτήριο σε ιδιώτες και η χρήση του είναι ανάλογη με τα αρχικά εργαστήρια που υπήρχαν στη Σχολή. Για μεγάλο χρονικό διάστημα στέγασε το Μηχανουργείο Αξυλιθιώτη. Από το 1992 έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο. Το κτήριο αποκαταστάθηκε το 2015.

Κατά την διάρκεια της εκπαιδευτικής αυτής επίσκεψης οι μαθήτριες και οι μαθητές είχαν την  ευκαιρία αρχικά να ενημερωθούν για την ιστορία του κτηρίου και στην συνέχεια να ξεναγηθούν στα τεκμήρια της οθωμανικής ιστορίας της πόλης, της τεχνικής εκπαίδευσης των ορφανών στον ελλαδικό χώρο, καθώς και της βιομηχανικής ιστορίας της Θεσσαλονίκης.

Επιμέλεια: Κοσσυβάκη Αθηνά

Κανόνες Ασφαλούς Πλοήγησης στο Διαδίκτυο –  Cyber Bullying

    Tην Παρασκευή 11/4/2022, πραγματοποιήθηκε εξ αποστάσεως ενημέρωση στο σχολείο μας από Αρχιφύλακα της Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης με θέμα τους κινδύνους του διαδικτύου και το cyber bullying. Στο τέλος ακολούθησε διάλογος με τους μαθητές/τριες και επιλύθηκαν σχετικές απορίες.    

Η ενημέρωση είχε στόχο να μάθουν οι μαθητές περισσότερα για το πώς μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του ψηφιακού κόσμου και να προφυλαχθούν από τους κινδύνους που ελλοχεύουν κατά την πλοήγηση στο Διαδίκτυο, απολαμβάνοντας παράλληλα τα πολλαπλά οφέλη του Διαδικτύου. Έγινε ειδική αναφορά στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και συγκεκριμένα στον τρόπο που μπορούν να προφυλαχθούν από κακόβουλους χρήστες. (Επιμέλεια κα Καρπάτση Κατερίνα)

Στο θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης αρκετά παιδιά φάνηκε να θεωρούν ότι γνωρίζουν αρκετά πράγματα και δε χρειάζονται πληροφόρηση, αλλά όσο προχωρούσε η ενημέρωση έδειχναν μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Τους κέντρισε την προσοχή το στοιχείο ότι οι φωτογραφίες τους παραμένουν για πάντα στο διαδίκτυο και ότι δεν πρέπει να εμπιστεύονται σχεδόν κανέναν, ούτε φίλους, για να στείλουν πολύ προσωπικά στοιχεία. Αρκετό ενδιαφέρον έδειξαν για τους κινδύνους που υπάρχουν από κάποιες εφαρμογές που χρησιμοποιούν ή από τα video games και το ελεύθερο wi-fi. Δε γνώριζαν ότι μέσω αυτών μπορεί κάποιος να τους προσεγγίσει κακόβουλα . Υπήρχαν βέβαια και κάποια παιδιά που φάνηκε να μην αντιλαμβάνονται τη σοβαρότητα του θέματος.  (Επιμέλεια κα Βελισσάρη Δώρα)

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ_ΧΡΗΣΗΣ_ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ